16 kwietnia 2014

Sałatka z jajkami, pieczonymi burakami i innymi dobrami


To jest sałatka na skalę moich możliwości. Wy wiecie, co ja robię tą sałatką? Ja otwieram oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówię - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo!


 
A serio - tą sałatką puszczam zalotne oczko do mięsożerców. Jest tu na blogu cała masa wege sałatek, a dziś propozycja dla tych, którzy lubią też element mięsny. Oryginalny przepis znalazłam w kwietniowym wydaniu Good Food, ale oczywiście zrobiłam ją po swojemu. Zachwyciło mnie połączenie buraków, jajek i wędzonego boczku, resztę przepisu potraktowałam luźno. I tak oto moja kolejna ulubiona propozycja sałatkowa - niby sałatka, ale bardzo sycąca, pożywna. 



Sałatka z jajkami, wędzonym boczkiem, pieczonymi burakami i smażoną bułką 

2-4 porcje 

ok. 100g mieszanki sałat (miałam rukolę, szpinak drobnolistny, sałatę rzymską i tą purpurową; mieszanka była z domieszką świeżej pietruszki i kolendry)
ok. 100g pancetty pokrojonej w kostkę  (włoskiego wędzonego boczku)
4 małe buraki 
4 jajka 
sok z buraków (użyłam kiszonego domowej roboty jak w tym wpisie, tylko z samych buraków i czosnku)
1 mała szalotka 
1 duża pszenna bułka
1 kopiasta łyżka masła 
odrobina oliwy

Dressing

1 duży ząbek czosnku 
4 łyżki oliwy extra virgin 
2 łyżki białego octu winnego 
1 płaska łyżeczka musztardy angielskiej w proszku
szczypta cukru 
sól
świeżo zmielony czarny pieprz 

Jajka ugotować na twardo i zanurzyć w soku z buraków na ok. 2 godziny - chodzi o to, aby miały purpurową obwódkę, ale większość białka i żółtko zostały w naturalnych kolorach. Po tym czasie wyjąć z zalewy, osuszyć i przekroić na połówki.

Szalotkę obrać, przekroić wzdłuż na ćwiartki, a następnie na drobne kawałki.

Bułkę pokroić w sporą kostkę.

Buraki umyć, ułożyć na kawałku folii aluminiowej, skropić oliwą, zawinąć w folię i upiec w piekarniku nagrzanym do 150-180 stopni C, aż będą miękkie. Ostudzić, obrać i pokroić na niewielkie cząstki. 

W misce przygotować dressing. Czosnek obrać i zetrzeć na papkę, dodać oliwę, ocet, cukier, nieco soli i pieprzu, a także musztardę w proszku. Dokładnie wymieszać, aż będzie miał gładką konsystencję. 

Na suchą rozgrzaną patelnię wrzucić pancettę i smażyć, aż będzie chrupiąca. W tym czasie do miski z dressingiem dodać sałatę i szalotkę i delikatnie wymieszać. Rozłożyć na talerze. Do miski wrzucić pokrojone buraki, wymieszać, aby zebrały resztki dressingu z miski. Następnie wyłożyć je na sałatę i dodać połówki jajek. 

Gdy pancetta jest chrupiąca wyjąć ją z patelni za pomocą łyżki cedzakowej (chodzi o to, aby jak najwięcej tłuszczu zostało na patelni) i posypać nią porcje sałatki.

Na tę samą patelnię wrzucić masło, rozpuścić je i dodać pokrojoną bułkę. Usmażyć na rumiano i posypać nią porcje sałatki. 

Można posypać pieprzem przed podaniem. Podawać od razu.

Przepis w ramach następujących akcji:

Wielkanocne Smaki - edycja IV

Jajka na Wielkanoc


4 komentarze:

  1. Piękna sałatka, chętnie bym taką zjadła:)
    PS. Bardzo ładny talerz ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ciekawe połączenia smaków, a i wygląda bajecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawajta trochę, pani kochana, bo aż ślinka cieknie :)

    OdpowiedzUsuń

Wściubisz nochal? Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad. Zapraszam i pozdrawiam! :)